Projekt BLOOM 5.0 iniciran je s ambicioznim ciljem unapređenja pristupa u obrazovanju odraslih, počevši od uvođenje mikro promjena, onih na razini projektnih partnera, sve do prelijevanja rezultata na druge institucije za obrazovanje odraslih u Hrvatskoj, Češkoj te u drugim europskim državama.
Nakon prva dva mjeseca provedbe u kojima je fokus bio više usmjeren na administrativne poslove potrebne da projekt kvalitetno funkcionira u budućim mjesecima, u studenom smo krenuli s prvim radionicama. Ovog puta, ne za vanjske korisnike, već za zaposlenike TICM-a i EduCentruma, kao partnere u projektu. Naime, obje organizacije dosad su većinom održavale edukacije fizički u svojim prostorima te je njihovo iskustvo u provedbi online i kombiniranih programa ograničeno ili ne postoji. Promjena uvijek kreće od sebe, tako su prve aktivnosti po projektu bile interno usmjerene u obliku train-the-trainer radionica na temu primjene IT alata i digitalne pedagogije u podučavanju odraslih.
Canva – moćan alat za edukaciju odraslih učenika
Prva radionica, u organizaciji češkog partnera EduCentrum održana je 6. i 7. studenog 2024.g. u Pragu, a bila je posvećena naprednom korištenju popularnog kolaboracijskog, komunikacijskog i dizajnerskog alata Canva. Polovica tima TICM-a, direktor Ivan Plačko, pomoćnica direktora Sana Migles i stručni suradnik Tomislav Breznik, zajedno sa zaposlenicima i suradnicima EduCentruma dva su se dana upoznavali s mogućnostima spomenutog alata. Voditelj radionice bio je stručnjak za digitalni dizajn i komunikaciju, David Svoboda, certificirani Canva trener – tako da su prisutni učili od najboljeg. Odrađene su i brojne praktične vježbe, poput stvaranja i uređivanja multimedijalnih dokumenata, kreiranja interaktivnih prezentacija, snimanja videozapisa, pretvorbe teksta u slike koristeći alate umjetne inteligencije te su naučili da Canva u sebi integrira brojne mogućnosti koje su se dosad koristile u obliku zasebnih alata.
Canva je moćan alat koji edukatori (odraslih) mogu koristiti za poboljšanje vizualne prezentacije, kvalitetne izvedbe i angažmana učenika. Partneri na projektu su zaključili da će ga koristiti u provedbi budućih radionica, uključujući i onih u okviru projekta a kojima se jačaju vještine digitalne pismenosti i aktivnog građanstva. Podsjetimo, edukacije u sklopu projekta usmjerene su odraslima koji su često u cjeloživotnom obrazovanju zapostavljeni – starijima, osobama s invaliditetom, nezaposlenima te svim drugim osobama sa smanjenim mogućnostima.
Kako će partneri koristiti Canvu u projektu, pobrojano je u nastavku:
- Za kreirane vizualnih privlačnih prezentacija s profesionalnim dizajnom i interaktivnim elementima. Slike, videozapisi i animacije mogu se jednostavno integrirati kako bi prezentacije bile dinamičnije.
- Za izradu obrazovnih materijala poput priručnika za samostalan rad i drugih nastavnih materijala koji olakšavaju ili ubrzavaju proces učenja.
- Kao podrška za online i kombinirane (blended) obrazovne programe kroz integraciju materijala iz Canve u platforme eUčenja, uključujući i one koji će partneri samostalno razvijati u projektu. Također, Canva omogućuje kreiranje kvizova, koji potiču angažman i ostvarenje ishoda učenja.
- Za poticanje kreativnosti i timske suradnje kroz rad učenika na samostalnim i/ili zajedničkim projektima, u stvarnom vremenu.
- Za isticanje na tržištu rada, kroz izradu i dizajn profesionalnih dokumenata, poput motivacijskog pisma, životopisa ili radova koji će biti dio njihova portfelja pomoću kojeg se predstavljaju poslodavcima.
- Za razvoj vještina digitalne pismenosti, s obzirom da polaznici korištenjem Canve stječu tehničke i kreativne vještine, što je danas jedna od ključnih kompetencija u suvremenom svijetu rada. Canva je intuitivan alat koji ne zahtijeva napredno tehničko znanje, što ga čini idealnim za edukaciju odraslih, posebice za one s manje iskustva u korištenju digitalnih tehnologija.
Digitalna pedagogija kao tema druge radionice u Čakovcu
Druga radionica održana je 19. studenog 2024.g. u Čakovcu, u organizaciji TICM-a te uz prisustvo predstavnika EduCentruma. Predavačice su bile izv. prof. dr. sc. Martina Tomičić Furjan i Larisa Hrustek, mag. oec., s Fakulteta organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu koje su sudionicima edukacije iz prve ruke prezentirale kako uspješno podučavati koristeći digitalne alate u nastavi.
Glavna tema radionice bila je digitalna pedagogija, no u sklopu iste predavačice su se dotakle brojnih tema koje će partnerima biti od koristi prilikom pripreme i provedbe radionica za ciljne skupine, poput sljedećih:
- smjernica za online podučavanje, uključujući planiranje nastave, komunikaciju i evaluaciju ishoda učenja,
- pripremu video materijala korištenjem alata poput PowerPointa, OBS Studia i Free Cama,
- upotrebu sustava za upravljanje učenjem (Moodle) i alata za online kolaboraciju (Zoom, Discord),
- prilagodbu obrazovnih programa potrebama različitih skupina s ciljem promicanja inkluzije i različitosti.
Radionica je kombinirala teorijska predavanja i praktične zadatke, omogućujući sudionicima aktivno sudjelovanje i razmjenu iskustava. Polaznici su dobili povratne informacije i smjernice za primjenu naučenih metoda u svom radu.
Buduće aktivnosti
Provedene interne radionice važni su prvi koraci u okviru projekta BLOOM 5.0, opskrbljujući edukatore znanjima ključnima za prilagodbu obrazovnih programa zahtjevima digitalnog doba. Obje aktivnosti izravno će doprinijeti unapređenju obrazovanja odraslih na razini partnera, i šire, te istaknuti spremnost partnera da budu dio suvremenog obrazovanja kakvo se danas traži.
U narednim mjesecima slijedi daljnja priprema za edukacijski dio projekta, tijekom kojih će partneri kreirati i provoditi programe digitalnog osposobljavanja osoba u nepovoljnom položaju u sustavu cjeloživotnog obrazovanja, izrađivati priručnike za nastavnike kako bi i drugi mogli implementirati takve edukacije te razvijati sustave eUčenja koji će služiti kao platforme za samostalno ili mentorirano učenje.

Ova je objava ostvarena uz financijsku potporu Europske komisije. Ona izražava isključivo stajalište njenih autora i Komisija se ne može smatrati odgovornom pri uporabi informacija koje se u njoj nalaze.








